Monday 1 November 2010

Rumah-NYA

Bismillahirrahmanirrahim..

bersyukur masih diberikan peluang utk hidup di muka bumi-Mu ini allah..
selawat dan salam ke atas junjungan besar, penghulu segala anbiya Muhammad S.A.W....dan segala syukur pada mu ya rabb tuhan sekalian alam..yg masih memberi nikmat terbesar bg seorang hambanya..IMAN dan ISLAM..alhamdulillah..

tergerak hati ingin berkongsi sedikit mngenai tajuk di atas..atau erti kata lain Masjid..:-)

Sepanjang keberadaan di mesir..sedar atau tidak..peluang utk berada di rumah allah ini sgt2 terbuka.manakan tidak terbinanya masjid di mesir ini mmg lah sgt byk.tatkala dilaungkan azan tandanya masuk waktu solat..kita dapat dgr azan bersahut-sahutan..nauzubillah..andai hati tidak terusik dgn laungan azan petanda masuknya waktu solat..nasihat pada diri sendiri dan pada yg membaca..ayuh segerakan solat!:-)

bila bercakap pasal masjid..teringat kenangan zaman kanak2 dulu kan.iye lah pergi mesjid hanya waktu solat terawikh.Bukan main mengelat bila ayah duk ajak ke mesjid pada waktu maghrib dan isya..hatta kadang2..sampai ke usia yg mencecah 20 tahun ini pun masih berat "punggung" nak ke mesjid..insyaallah semakin meningkat usia..moga2 allah dekatkan hati kita pada rumahNYA..tempat yg penuh ketenangan..bila mana hati gelisah..jiwa resah.

Masih terkenang..saat pertama kali menjejakkan kaki di Masjidil Haram, Makkah Al-Mukaramah.Ketika mana hati ini hidup dgn penuh kelekaan..allah menjemput utk menjadi "tetamuNYA"...Allah..perasaan ketika mana melihat baitullah al haram sgt2 mendamaikan..hingga tidak sedar air mata keluar tanpa tahannya..air mata mengenangkan hidup penuh dosa..meninggalkan solat..lalai dan byk lagi..hamba allah yg lemah..

Subhanallah Maha Suci Allah..Saya berdoa..agar rakan2 seperjuangan dpt peluang kesana..ketika mana kita masih di bumi anbiya ini..dah dekat dah sbnarnya..insyaallah ya..



Satu kelebihan di mesir..masih ramai "jiwa2" muda yg melekat di masjid.Itu suatu fenomena yg menjadikan mesir ini suatu bumi yg ummatnya menghidupkan mesjid..tidak kurang juga jiwa2 tua yg masih "Muda" menghidupkan dan mengimarahkan masjid. Alhamdulillah tempatku di Iskandariah,Mesir..agar pengalaman ini dpt ku teruskan di malaysia kelak insyaallah..Disebalik jutaan kekurangan yg ada..yakinlah terselindung kelebihan yg menjadi rahsia dan perlu kita selongkar di Mesir ini...

Insyaallah..ingatan ini utk diri sendiri..diri sendiri..diri sendiri..dan juga sahabat2 yg lain hendaknya..Moga segala amalan kita nnt diterima allah dan menjadi hujjah buat kita di padang mahsyar insyaallah..

p/s:seribu maaf andai tulisan ini tidak mnyenangkan mana2 pihak..insyaallah bole diperbaiki pada masa hadapan.Ingin kembali menulis..mudah2 allah memandu hati ini utk menyampaikan walau satu ayat..


Segala Yang Baik Datang Dari Allah..Yang Buruk Itu Disandarkan Pada Diri Ini Sebagai Tanda Hamba Yang Lemah...


1 comment: